18 winter self-care tips

Donkere dagen en kou, daar staat de winter om bekend. Hoe kom je nou toch een beetje fijn de winter door? Hoe kan jij een beetje warmte en self-care toevoegen aan de winter? Ik heb 18 winter self-care tips voor jou!

Winter self-care tips

  • Zonlicht: Hoewel er in de winter niet veel van te zien is, komt de zon toch af en toe tevoorschijn. Het is bewezen dat zonlicht ons humeur een boost geeft. Als het te koud is om naar buiten te gaan, ga dan bij een raam zitten als het zonnetje schijnt.
  • Neem een warm bad: Een bad kan geweldig zijn om je humeur te kalmeren. Onderzoek heeft uitgewezen dat het je stress kan verminderen, je angst kan verminderen en je zelfs kan helpen beter te slapen. Men denkt dat het te maken heeft met het feit dat het ons opwarmt. Terwijl je in het bad ligt, kun je een boek lezen, naar muziek luisteren of gewoon de tijd nemen om te mediteren.
  • Fysiek bewegen: Probeer elke dag even wat te bewegen. Dat kan yoga zijn of lekker een wandeling buiten maken in de frisse lucht. Kijk waar jij gelukkig van wordt.
  • Maak het gezellig: Stel je voor dat je op een zachte bank zit, voor een warme open haard, en gewikkeld in een cosy deken. Als je geen open haard hebt, kun je er een versie van maken. Je zou kaarsen kunnen aansteken bijvoorbeeld om toch die warmte te creëren.
  • Wees creatief: Dit is misschien wel de beste tijd om je creatieve kant te verkennen. Je zou kunnen tekenen, kleuren, schilderen of misschien wat creatief schrijven. Je kunt een dagboek bijhouden of een gedicht schrijven. Geef jezelf een kans om te genieten van wat zelfexpressie. Gebruik je creativiteit als een hulpmiddel om sommige van die emoties los te laten waarvan je het gevoel hebt dat ze van binnen vastzitten.
  • Waardeer de winter: De winter is niet het favoriete seizoen van veel mensen. Toch is er een schoonheid aan de veranderingen. De aarde komt tot rust na een lang jaar van groeiende planten en bomen. De dieren migreren of overwinteren na een jaar van leven en overleven. De zon doet het rustig aan, terwijl de nacht vaker gaat schijnen.
  • Kalmeer je zintuigen: Doe er alles aan om je zintuigen te activeren en te behagen. Draag de meest comfortabele kleding die je graag in huis draagt. Vul de lucht met je favoriete geur. Geniet van je lekkerste zoetigheden met een warme drank zoals warme chocolademelk of warme melk. Zet wat muziek op die een ontspannende toon zet en laat je lekker wegzakken in je stoel.
  • Geniet van een rustige tijd: Misschien ligt het aan mij, maar het voelt alsof de wereld stiller is in de winter. We brengen het hele jaar door met het ene avontuur naar het andere. Als dan de winter er is, vertragen de dingen een beetje. Geef jezelf een kans om gewoon te vertragen. Even op adem komen en gewoon ontspannen.
  • Wees dankbaar: Denk aan de momenten en herinneringen waar je dankbaar voor bent. Schrijf ze op als herinnering voor jezelf als je je down voelt. Dankbaarheid kan je helpen je gelukkiger te voelen. Wees vandaag dankbaar.
  • Drink meer water: Een leuk ding is dat het ervoor zorgt dat je huid niet te droog wordt met alle hitte in je huis. Het zijn de kleine dingen die het verschil maken.
  • Omring jezelf met familie en vrienden: Tijd doorbrengen met familie en vrienden kan precies zijn wat je nodig hebt om je gelukkiger te voelen in de winter. Zelfs alleen al het hebben van een virtuele ontmoeting kan je helpen je beter te voelen.
  • Kijk je favoriete film: Zet je favoriete film op en geniet. Om het helemaal af te maken kruip je lekker onder een warme deken en neem je een grote mok thee er bij. Vergeet niet de popcorn uiteraard.
  • Neem een plant in huis: Zoek enkele winterkamerplanten die niet veel onderhoud nodig hebben. Een plant kan een oase van rust geven.
  • Lees een boek: De winter is ook een geschikte tijd om lekker een boek te lezen. Zeker op een regenachtige dag. Ga langs de bibliotheek, kijk in je eigen boekenkast of trakteer jezelf op een nieuw boek.
  • Opgeruimd huis, opgeruimd hoofd: Je kamer moet een ruimte zijn waar je energie van krijgt. Het kan stressvol zijn om een heleboel items te zien die u moet opruimen en ordenen. Organiseer alles waar je, wanneer je je kamer binnenstapt, een gevoel van onrust om je heen voelt.
  • Pak je rust: Een van de meest zorgzame dingen die je kunt doen, is genoeg rust pakken. Misschien waren er slapeloze nachten om te bedenken hoe je de volgende dag zou doorkomen. Slaap is erg belangrijk voor ons welzijn, maar toch verwaarlozen we het vaak. Maak van de winter de tijd dat je ‘s nachts goed slaapt. Geniet van het gevoel verfrist en energiek wakker te worden om een nieuwe dag tegemoet te gaan.
  • Warm jezelf op: Hier zijn verschillende manieren voor. Eet warme soep of drink warme thee. Pak een deken voor op de bank of gebruik de warmwaterkruik om je de gevoel van warmte te geven. Of trek de lekker warme sokken aan.
  • Zorg voor je huid: Omdat onze huid in de koude, gure wintermaanden flink wat te verduren krijgt, is het goed om ’s winters extra aandacht te besteden aan een goede huidverzorging. Om droogheid en schilfers te voorkomen, gebruik je tijdens de winter een vettere moisturiser of handcrème. Vooral onze handen worden veel blootgesteld aan kou, dus let erop dat je je handen extra beschermt en verzorgt.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.